Back to All Events

Mind Construction – Real Construction


An exhibition by Lise Steingrim, Jan-Flemming and Igor Taritas.

Opening on Saturday 14th March 12.00 - 2.00 PM

Exhibition Period 14th March - 4. April 2020.

Image by Igor Taritas, Night Atmosphere, acrylic paint on wood, 148 x 130 cm. 2018

Image by Igor Taritas, Night Atmosphere, acrylic paint on wood, 148 x 130 cm. 2018

MIND CONSTRUCTION – REAL CONSTRUCTION

Fernisering lørdag den 14. marts kl. 12.00 – 14.00 2020
Udstillingsperiode 14. marts – 4. april 2020
 

Det er med stor glæde, at Galleri Oxholm byder velkommen til fernisering på udstillingen Mind Construction – Real ConstructionEn udstilling af de tre kunstnere Lise Steingrim, Jan-Flemming og Igor Taritaš.

De udstillede værker peger på et særligt fællesskab og særlig stringens i forhold til den skarpe og præcise registrering af specifikke rum, linjer og miljøer. Malerierne italesætter en kompleksitet og et tankesæt omkring modernitet og urbanitet og griber relevant ind i vores samtidige forestillinger om en given samfundsorden med en næsten brutal minimalisme og radikalisme.
 
Norske Lise Steingrims rette linier og tiltrækkende flader peger i hendes fortolkning af storbyens landskaber på overgangen fra natur til noget konkret og menneskeskabt, ligesom hun også sender beskueren på en rejse tilbage til efterkrigsårenes funktionalisme arkitektur, der var kendetegnet ved en effektiv og brugbar arkitektur med forenklede løsninger. Steingrims malerier fremstår, ligesom arkitekturen, uden ornament og pynt. Effektive og akkurate i farvepalletten fremkalder de ideen om en enklere liv, som vi bl.a. også kender fra modernisten Le Corbusier og dennes berømte antropologiske og analytiske studie om den menneskelige bomaskine i tætbefolkede, bymæssige områder.
 
Danske Jan-Flemmings malerier er rundet af et tankesæt omkring kunsten som et ”free space”. De klare henvisninger til både minimalisme og konstruktivisme i udtryk og formgivning er opstået som en intuitiv proces. Værkernes iboende dynamiske forhold mellem de abstrakte, geometriske former og den ekstremt sirlige enkle, stille farveskala i blå, grøn og støvet rosa er kendetegnende for Jan-Flemmings maleri. Malerierne fremstår stramt og styrede. Simple og rene i deres udtryk. Og netop denne ultra enkelthed - dette ukomplicerede - er deres styrke. Hos Jan-Flemming går æstetik og sprogliggørelse hånd i hånd. Værkernes titler (ofte Untitled) lader ikke meget afsløre for beskueren, men skaber i stedet opmærksomhed på nogle helt andre iboende kvaliteter omkring farver og samspil i det maleriske greb.
 
Kroatiske Igor Taritaš tomme, urbane rum besidder en særlig surreel og melankolsk tone. De møder os med lige dele stilhed og voldsomhed. De perspektiviske og geometriske strukturer (betegnet som multidimensionale enheder af kunstneren) gengiver en anden verden. Interiørerne er hos Taritaš bevidst renset for overflødige elementer. Kun få specifikke elementer - moderne arkitektur, møbler og biler - har fået lov at komme med. I kontrast til denne selektive stringens står de tydelige afskrabninger og mere ukontrollerede, ekspressive farvedryp og plettede overflader, der skaber en illusion af et mere virkeligt og reelt rum med fornemmelsen af menneskelig tilstedeværelse. Igor Taritaš maleri er iøjnefaldende, stærkt stiliseret og tydeligt defineret. Balancen i tingenes tilstand og almindeligheden betones med noget skalamæssigt overdrevent og skarpt, næsten farligt og fremmed. Værkernes titler henviser til det, vi ser. Moderne huse, deres indre og ydre. En gammel bil. Elementerne møder beskueren med lige dele voldsomhed og fornemmelse af et fremtidigt Utopia, hvor beskueren er medskaber til en ny fortælling.

Mind Construction – Real Construction rejser spørgsmål om hvordan vi lever livet? Hvad vi giver plads til? De tre malere artikulerer sig i et karakteristisk og let gestisk maleri, hvor motivet er helt ude på fladen. I mødet med beskueren. Mærkbart og stærkt stilles natur og kultur overfor hinanden i en nyfortolkning, der er forfriskende og udfordrende for beskueren. Det er en udstilling, der handler om energier. Dem, der opretholder en balance i verden. Og dem, der har modsatte effekt og slår revner. De skildrede miljøer i de udstillede værker, virkelige eller udsprunget af fantasien, engagerer og fascinerer som tydeliggjorte paradokser, der betoner og stadfæster menneskets iboende skrøbelighed og umådelige styrke.
 
 
Mind Construction – Real Construction vises fra 14. marts – 4. april 2020
 

Om de tre kunstnere

Lise Steingrim (født 1969) bor og arbejder i Nesodden, Norge. Hun er uddannet fra Einar Granum Kunstfagskole (2010) og Statens Kunstakademi i Oslo på afdelingen for maleri (2013). Hun har medvirket på solo og gruppeudstillinger i Danmark, Italien, Norge og Tyskland og er repræsenteret i en række toneangivende samlinger. Steingrim modtog i 2019 Billedkunstnernes Vederlagsfondet og i 2020 Namdalsstipendiet.

Jan-Flemming (født 1965) bor og arbejder i København og er uddannet fra Danmarks Designskole (i dag KADK - Akademiets Designskole). Hans arbejde har været vist fysisk i både Danmark, Spanien, Østrig og USA, ligesom de også flere gange har figureret på online platforme.

Igor Taritaš (født 1987) bor og arbejder i dag i Moslavcka, Hercegovac, Kroatien. Han er uddannet fra Kunstakademiet i Zagreb i 2013 og har i de seneste år udstillet på mere en 14 solo og gruppeudstillinger i både ud og hjemland. Taritaš er medlem af kunstnersammenslutninger P_3 og HDLU siden 2012. Samme år erhvervede INA Energy bl.a. værker af ham og siden dag har flere værker fundet vej til samlinger i Australien, England, Norge, Tyskland, USA og Østrig.

 

Earlier Event: January 24
ART HERNING 2020
Later Event: June 13
Summer at Gallery Oxholm 2020